Bidering med kaninører - store




Store ører







Opskrift på de mindre ører her













Materialer:
1 nøgle almindeligt bomuldsgarn i ønsket farve (løbelængde ca. 121-160 m, 50 g)
Hæklenål 2
Broderinål
Maskemarkør
Bidering - ca. 8 cm i ydre diameter

Flere har efterspurgt hvor jeg køber bideringe i træ. Jeg har købt mine på
Ebay.com - søg på "wooden teething ring".


Forkortelser:

maske
fm = fastmaske
km = kædemaske
2 fm sammen = indtagning
2 fm i næste m = udtagning
omg = omgang
* * = gentag *____* omgangen ud

Store ører (lav 2):

Hækles i spiral.
Omg 1:   6 fm i magisk ring (6)
Omg 2:   2 fm i hver m (12)
Omg 3:   *3 fm, 2 fm i næste m* (15)
Omg 4:   *4 fm, 2 fm i næste m* (18)
Omg 5:   *5 fm, 2 fm i næste m* (21)
Omg 6:   *6 fm, 2 fm i næste m* (24)
Omg 7:   1 fm i hver m (24)
Omg 8:   *7 fm, 2 fm i næste m* (27)
Omg 9:   *8 fm, 2 fm i næste m* (30)
Omg 10-11:   1 fm i hver m (30)
Omg 12:   *9 fm, 2 fm i næste m* (33)
Omg 13-17:   1 fm i hver m (33)
Omg 18:   *9 fm, 2 fm sammen* (30)
Omg 19-20:   1 fm i hver m (30)
Omg 21:   *8 fm, 2 fm sammen* (27)
Omg 22-23:   1 fm i hver m (27)
Omg 24:   *7 fm, 2 fm sammen* (24)
Omg 25-26:   1 fm i hver m (24)
Omg 27:   *6 fm, 2 fm sammen* (21)
Omg 28-29:   1 fm i hver m (21)
Omg 30:   *5 fm, 2 fm sammen* (18)
Omg 31-32:   1 fm i hver m (18)
Omg 33:   pres nu øret fladt og hækl kanten sammen med fm så du får 8 m (8)

Det ene øre stopper du her – hæft og bryd garnet.

Det andet øre fortsætter du således, uden at hæfte eller bryde garnet:

Midterstykke:

Hækl fm frem og tilbage, vend med 1 lm hver gang (8)
Fortsæt indtil midterstykket måler 15-16 cm, hvis du bruger en bidering med en diameter på 8 cm, ellers tilpas længden på midterstykket til din bidering (se bindeteknik på billede længere nede).
Jeg anbefaler at tjekke om længden passer, inden du syer sammen for at være sikker.
Hæft med 1 km og bryd garnet med nok garn til at sy enden af midterstykket sammen med det andet øre.





Sy øret og enden af midterstykket sammen. Dine kaninører er nu færdige.



Binde teknik:








// Nûno

Copyright:

Opskriften er kun til privat brug. Du må ikke sælge det færdige produkt, opskriften eller på anden måde helt eller delvist gengive ordlyden i opskriften eller videregive opskriften.
Du må meget gerne henvise og linke til min blog eller min Instagramprofil @trolleungen. Du må også meget gerne fremvise dine kreationer lavet efter opskriften, og henvis til mig med link eller tag på Instagram.

5 kommentarer:

  1. Er træringene ikke dyre at få bestilt hjem? Er det rigtig at jeg ikke kan finde nogen med fri fragt.

    SvarSlet
  2. Du laver så flotte ting, og det er virkelig dejligt, at du deler dine opskrifter :) Jeg har et enkelt spørgsmål til denne: Hvorfor foreslår du, at man afslutter det ene øre efter omgang 33 og derefter hækler øre 2 med midterstykke separat? Ville det ikke være nemmere at fortsætte med at hækle midterstykket på øre 1 og hækle øre nr. 2 i forlængelse heraf? På forhånd tak for svar :) Mvh, Christel

    SvarSlet
  3. Hej Christel.
    Mange tak skal du have.
    Jo du har helt ret, det ville være nemmere. Men da det er spidserne af ørerne man ser mest og jeg synes udtagninger er pænere end indtagninger ville jeg have begge ørerspidser uden indtagninger, derfor denne måde med sammensyning. Og sammensyningen bliver alligevel skjult når man sætter den på ringen.
    Mange hilsner
    Trolleungen

    SvarSlet
  4. Mine ører er slappe og dingler - skal der fyldes noget i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia.
      Nej jeg fylder ikke noget i ørerne. Måske du hækler for løst, så det ikke bliver så fast, prøv evt at gå en halv hæklenål størrelse ned :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet