Elephant Rattle - Elefantrangle


English Pattern

(Dansk opskrift længere nede)


Materials:


  • 100% cotton, 5 ply sport in the wanted color, white for tusks and dark grey for the eyes
  • 2.0 mm crochet hook (2.5 mm if you're a tight crocheter like me)
  • Embroidery needle
  • Polyester fiberfill
  • Rattle box (I use the little yellow box from Kinder Surprise egg and fill it with some rice)



Abbreviations (US terms):


  • st = stitch
  • sc = single crochet
  • ch = chain
  • dec = decrease (sc next 2 stitches togethter)
  • inc = increase (2 sc in next stitch)
  • rd = round
  • ()= the amount of stitches on the round when the round is finished
  • **= repeat *____* for the remainder of the round



Body:

The elephant is crocheted in the round/spiral.

Rd 1:      6 sc in a magic ring (6)
Rd 2:     inc in every st (12)
Rd 3:     *1 sc, inc* (18)
Rd 4:     *2 sc, inc* (24)
Rd 5:     *3 sc, inc* (30)
Rd 6:     *4 sc, inc* (36)
Rd 7:     *5 sc, inc* (42)
Rd 8:     *6 sc, inc* (48)
Rd 9-20:   48 sc (48)
Rd 21:     18 sc (the beginning of the elephant trunk) (18)
Rd 22:     Begin the round in the first st of the 18 sc from the previous round (see picture below) and sc in each st (18)
Rd 23-52:     18 sc (18)

Finish off with a sl st.
Cut a long yarn tail for sewing and pull through the last loop on your hook.



Ears:

Make 2

Rd 1:      6 sc in a magic ring (6)
Rd 2:     inc in every st (12)
Rd 3:     *1 sc, inc* (18)
Rd 4:     *2 sc, inc* (24)
Rd 5:      inc in the next 3 st, 21 sc (27)
Rd 6:      1 sc, inc in the next 3 st, 23 sc (30)
Rd 7:      3 sc, inc in the next 3 st, 24 sc (33)
Rd 8:      5 sc, inc, 27 sc (34)
Rd 9:      6 sc, inc, 27 sc (35)
Rd 10:      8 sc, inc, 15 sc, dec, 9 sc (35)
Rd 11:       8 sc, inc in the next 3 st, 15 sc, dec, 7 sc (37)
Rd 12:      8 sc, dec 3 times, 15 sc, dec, 6 sc (33)
Rd 13:      8 sc, dec 3 times, 19 sc (30)
Rd 14:      7 sc, dec 3 times, 11sc, dec, 4 sc (26)
Rd 15:      6 sc, dec 2 times, 10 sc, dec, 4 sc (23)
Rd 16:      4 sc, dec 3 times, 7 sc, dec 2 times, 2 sc (18)
Rd 17:       6 sc, press the ear flat and crochet the edge shut with 9 sc (9)

Cut a long yarn tail for sewing and pull through the last loop on your hook.



Tusks:

Make 2

Rd 1:      5 sc in a magic ring (5)
Rd 2:     5 sc (5)
Rd 3:     5 sc (5)
Rd 4:     1 sc, inc, 3 sc (6)
Rd 5:     2 sc, inc, 3 sc (7)
Rd 6:     3 sc, inc, 3 sc (8)

Finish off with a sl st.
Cut a long yarn tail for sewing and pull through the last loop on your hook.


Assembling:

Stuff the body with fiber filling and the rattle box.

Sew the 12 middle stitches of the body together (the stomach of the elephant).



Now stuff the trunk with fiber filling.
Sew the end of the trunk (18) and the opening of the body (18) together using overcasting stitches.




Finish with attaching the ears on each side of the head (at the end where the trunk and body is not sewn together).

Embroid the eyes on the head.

Attach the tusks.


Your elephant rattle is now finished.

// Nûno



Copyright:

All rights reserved. This pattern is for personal use only. Reproduction or distribution of this pattern is strictly prohibited unless specially authorized. This includes any form of reproduction on the Internet, posting, scanning, photocopying or emailing.
Purchasers may not resell, redistribute or translate this pattern into another language for reselling.
You are more than welcome to share your work with me by sending me photos or sharing them on instagram with tag @trolleungen and #trolleungen.





Dansk opskrift




Materialer:


  • Almindeligt bomuldsgarn i ønsket farve og hvid (50 g, 160 m)
  • Hæklenål 2,0 (2,5 hvis du som mig hækler meget stramt)
  • Broderinål
  • Maskemarkør
  • Bamsefyld
  • Rasleboks (jeg bruger den gule boks fra kinder æg, med lidt ris eller korn i, da den har en rigtig god form til elefanten)


Forkortelser:


  • m = maske
  • fm = fastmaske
  • km = kædemaske
  • 2 fm sammen = indtagning
  • 2 fm i næste m = udtagning
  • omg = omgang
  • () = angiver maskeantallet på omgangen, når denne er slut
  • * * = gentag *____* omgangen ud


Krop:

Kroppen hækles rundt/i spiral.

Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
Omg 2:      2 fm i hver m (12)
Omg 3:     *1 fm, 2 fm i næste m* (18)
Omg 4:     *2 fm, 2 fm i næste m* (24)
Omg 5:     *3 fm, 2 fm i næste m* (30)
Omg 6:     *4 fm, 2 fm i næste m* (36)
Omg 7:     *5 fm, 2 fm i næste m* (42)
Omg 8:     *6 fm, 2 fm i næste m* (48)
Omg 9-20:  1 fm i hver (48)
Omg 21:     18 fm (begyndelsen på snablen) (18)

Omg 22:     Start omgangen i den første af de 18 m i forrige række (se billede nedenfor) og lav 1 fm i hver m (18)
Omg 23-52:  1 fm i hver m (18)

Afslut med en kædemaske og bryd garnet med nok garn til at sy fast på kroppen.



Ører:

Lav 2

Omg 1:      6 fm i magisk ring (6)
Omg 2:      2 fm i hver m (12)
Omg 3:     *1 fm, 2 fm i næste m* (18)
Omg 4:     *2 fm, 2 fm i næste m* (24)
Omg 5:     2 fm i de næste 3 m, 21 fm (27)
Omg 6:     1 fm, 2 fm i de næste 3 m, 23 fm (30)
Omg 7:     3 fm, 2 fm i de næste 3 m, 24 fm (33)
Omg 8:     5 fm, 2 fm i næste m, 27 fm (34)
Omg 9:     6 fm, 2 fm i næste m, 27 fm (35)
Omg 10:   8 fm, 2 fm i næste m, 15 fm, 2 fm sammen, 9 fm (35)
Omg 11:    8 fm, 2 fm i de næste 3 m, 15 fm, 2 fm sammen, 7 fm (37)
Omg 12:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 15 fm, 2 fm sammen, 6 fm (33)
Omg 13:   8 fm, 2 fm sammen 3 gange, 19 fm (30)
Omg 14:   7 fm, 2 fm sammen 3 gange, 11 fm, 2 fm sammen, 4 fm (26)
Omg 15:   6 fm, 2 fm sammen 2 gange, 10 fm, 2 fm sammen, 4 fm (23)
Omg 16:   4 fm, 2 fm sammen 3 gange, 7 fm, 2 fm sammen 2 gange, 2 fm (18)
Omg 17:   6 fm, pres øret fladt og hækl kanten sammen med 9 fm (9)

Afslut og bryd garnet med nok garn til at sy øret på hovedet.


Stødtænder:

Lav 2

Omg 1:     5 fm i magisk ring (5)
Omg 2:     1 fm i hver m (5)
Omg 3:     1 fm i hver m (5)
Omg 4:     1 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (6)
Omg 5:     2 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (7)
Omg 6:     3 fm, 2 fm i samme m, 3 fm (8)

Afslut med en km og bryd garnet med nok garn til at sy stødtænderne på hovedet.


Montering:

Fyld kroppen med bamsefyld og en rasleboks.

Sy de midterste 12 m sammen på kroppen (maven af elefanten).



Fyld herefter snablen med bamsefyld og sy enden af snablen (18) og hullet på kroppen (18) sammen.

Sy ørerne fast på hovedet (i den ende, hvor krop og snabel ikke er syet sammen).

Broder øjne på.


Sy stødtænderne på.

Din elefant rangle er nu færdig.


// Nûno



Copyright:


Opskriften er kun til privat brug. Du må ikke sælge det færdige produkt, opskriften eller på anden måde helt eller delvist gengive ordlyden i opskriften eller videregive opskriften.
Du må meget gerne henvise og linke til min blog eller min Instagramprofil @trolleungen. Du må også meget gerne fremvise dine kreationer lavet efter opskriften, og henvis til mig med link eller tag på Instagram.


45 kommentarer:

  1. Jeg skal lige have lidt hjælp. Jeg forstår ikke hvad du mener med 18 fm v. omg. 21. Mener du man skal hækle 18 fm, og derefter i omg. 22 starte i den første af de 18 nye hæklede fastmasker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis, omg. 21 laver du 18 fm (dvs. du kommer ikke hele vejen rundt) og i omg. 22 starter du så i den første m af de 18 fm du lige har lavet, så du faktisk springer over på den anden side og starter en mindre ring :) Håber det giver mening.
      Mvh Nuno

      Slet
  2. Hejsa
    Jeg har lige fået en forespørgsel på din skønne rangle, men jeg kan umiddelbart ikke læse mig frem til om man må sælge det færdige produkt?😊 spørg simpelthen for at være sikker, håber du kan opklare mit soørgsmål☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia

      Nej det færdige produkt må ikke sælges desværre. Jeg har nu rettet og gjort det mere tydeligt i copyrighten.

      Mvh Nuno

      Slet
  3. Sikke en dejlig og let læselig opskrift. Super nem og lige til, ihvertfald for mig. Nu skal jeg bare lige have skaffet en rasledåse :-D

    SvarSlet
  4. Hej
    Virkelig fin opskrift! jeg er nået til stødtænderne, men de bliver til en lille hue, har du nogle bud på hvad jeg gør forkert?

    Mvh Julie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julie :)
      Det er ikke helt til at sige hvad der lige går galt der, men jeg håber det lykkedes for dig :)

      Slet
  5. Hej
    Jeg er altså nødt til at bemærke de ris du skriver om i gul kinderæg.
    Det er ikke smart at komme fødevarer i legetøj, der skal kunne vaskes. Fødevarer fordærver med tiden. Perler eller småsten er meget bedre. ��

    Tak for en god blog. ��

    SvarSlet
  6. Jeg hækler gratis små bamser til skadestuebamsen. En bamse der gives til små børn der kommer i skadestuen. Er det okay jeg hækler et par rangler og donerer gratis til skadestuen?
    Mvh netto

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hedder altså Mette.. fik vist trykket forkert 😊

      Slet
    2. Hej Mette :)

      Ja det er altid i orden at give tingene væk gratis eller donere dem, så selvfølgelig må du det :)

      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  7. i have several requests for this pattern in english, is it okay for me to translate it, redirecting to this blog?

    SvarSlet
  8. i wanted to ask if I can translate this pattern to english, a lot of people are asking for it.
    Thank you

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you for your interest :) But I will be translating the pattern my self here on the blog in the near future :)

      Slet
  9. Thank you so much for the pattern!! it´s lovely n____n

    SvarSlet
  10. Hej!
    Hvor er det en skøn opskrift. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan ørene skal syes på? Er det muligt at se et billede af den bagfra?
    Med venlig hilsen Kristina.

    SvarSlet
  11. Puh ha stødtænder "noget småt noget"
    Må ha flere forsøg

    SvarSlet
  12. Der er en lille fejl ved linje 10-11 man udvider men der står på begge linjer at der er 35 masker i alt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille
      Der er ikke nogen fejl, på omgang 9 har du 35 masker til slut og på omgang 10 tager man både en ud og en ind, altså er der stadig 35 masker :) Håber du fandt ud af det.
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  13. Hej Trolleunge :-) Tusind tak for den fine opskrift. Jeg glæder mig til at komme i gang

    SvarSlet
  14. Hvor er den fin 😊 Her er mit forsøg http://pin.it/BIo_uQ9

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er den fin :) Tak for det.
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  15. Kan man lave den med bomuld 8/8 nål 3?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.
      Det har jeg ikke prøvet, så det ved jeg desværre ikke. Den vil jo i hvert fald blive noget større så :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  16. Hej trolleungen
    Jeg har siddet og forsøgt flere gange med de øre. Men hver gang jeg når til 11-12 går det galt jeg ender ikke ud med de masker der står. Og så tror jeg ikke jeg læser opskriften rigtigt 2fm sammen 3 gange er det 3 indtagninger? og 2 fm sammen er det lige som tidligere i opskriften 2 fm i næste mask?
    Håber du vil hjælpe mig ��
    Hilsen Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille.
      2 fm i næste maske, betyder at du hækler to fm i den samme maske, altså du laver en udtagning.
      2 fm sammen vil sige at du hækler to masker sammen, altså laver en indtagning.
      2fm sammen 3 gange, vil sige at du hækler to masker sammen til én, altså en indtagning, det gør du så tre gange. Så ja det er 3 indtagninger.
      Jeg håber det hjalp.
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  17. Hej, Jeg har set denne rangle på et produkt salg, mens udkig efter den lærer at gøre, har jeg set, at kreativ er du og ikke ønsker at blive solgt kun til eget brug, dette er den web.
    https://www.elo7.com.ar/sonajeros-crochet-amigurumi/dp/25F0A?PageSpeed=noscript

    SvarSlet
  18. Hej hvad hedder den grønne farve garn, du har brugt?

    SvarSlet
  19. Goddag! :)
    Hvad menes med: *1 fm, 2 fm i næste m* (18)
    De næste rækker er der flere fx. *2fm,.....*
    Hvad betyder det? :D
    Ellers rigtig fin rangle! Glæder mig til resultatet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      *1 fm, 2fm i næste m* betyder at du hækler 1 fm i den næste maske og i næste maske hækler du 2 fm (altså i den samme maske) og det gentager du omgangen ud. Det er en ganske almindelig udtagning.
      *2 fm, 2 fm i næste m* betyder at du i hækler 1 fm i de næste to masker og i den næste maske hækler de to fm i den samme maske (i den samme maske).
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
    2. Lige et tillæg spørgsmål til dit svar. Når du skriver*2m,2fm i næste* betyder at jeg hækler 1 fm i de første 2fm i denne omgang. Også skriver du at i den næste fm hækler 2 fm i den samme maske. Så kommer mit spørgsmål. Skal der så 2 fm i de rasterende masker, eller kun i denne fm?
      Hilsen Monika

      Slet
  20. Hvor er den sød :) Du skriver at man skal bruge hæklenål str. 2, men på det garn jeg har tænkt mig at bruge (fra Søstrene Grene) står der str. 2,5-3. Burde jeg ikke vælge en størrelse der passer til det garn jeg bruger?
    Venlig hilsen
    Katinka

    SvarSlet
  21. Tak for en super god vejledning, og dine fine svar. selvom jeg er nybegynder i hækling, har det været nemt at følge din opskrift. Det eneste problem er stødtænderne, kan se at vi er to, der får hæklet små kurve i stedet. Jeg prøver igen, godt men er stædig. Men hvor ranglen fin. Mange hilsner Tina

    SvarSlet
  22. Så fin en elefant, men som den driller mig! Jeg kan ikke lave to identiske ører! Stødtænderne driller mig også! Jeg har ellers hæklet meget, men denne elefant er ikke let for mig 🤔

    SvarSlet
  23. Hi!. Thank you so much for this beautiful pattern. Regards!

    SvarSlet
  24. Hej Trolleungen,
    Tak for et fint opskrift!
    Jeg tror der er en fejl i den engelske version af ørene - omg. 16 mangler en decrease.
    Kind regards FW

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du da helt ret i. Tak for det :) Det er nu rettet.

      Slet
  25. Har du en guide til hvordan du brodere øjnene? :)

    SvarSlet
  26. Do you have the gauge or measurements? Id like to make it with a thicker yarn but i dont want it to come out too much bigger

    SvarSlet
  27. Hej :)
    Tak for den fine opskrift.
    Men er der ikke fejl i rk. 14 på ørerne?
    I række 13 ender man med 30 masker, og i række 14 skal man lave i alt 5 indtagninger, men skal ende på 26 - det går vel ikke op? :)
    Mvh
    Marie

    SvarSlet
  28. Hov - og også rk. 15? :)
    6 fm+2indt+10fm+2indt+4fm=24, ikke 23. Eller har jeg set mig blind på noget? :O

    SvarSlet
  29. Hej.

    På dine billeder af elefanterne er ørerne ens, og “enden” på maskerne, hvor rækkerne er hæftet sammen, sidder bag på øret og er dermed “skjult”. Men hvordan kan du få det, når du laver to identiske ører? Når jeg følger opskriften, så er ørerne ens, men hvis ikke “enden” vender ud ad på det ene øre, så er ørerne jo ikke identiske sat på.

    Håber du forstår spørgsmålet.

    Mvh.

    SvarSlet
  30. Hejsa

    For nogle år siden hæklede jeg denne rangle til min datter. Jeg skal til at hækle en til min venindes kommende baby... jeg husker det som at man ikke brugte en hel garnnøgle? Havde lidt håbet på at kunne tømme lidt ud i resterne nemlig😝 men ser du skriver at det er en hel garnnøgle...

    Husker jeg forkert eller?😊

    SvarSlet