Bidering med kaninører - små





Opskrift på de størrer ører her
















Materialer:

1 nøgle almindeligt bomuldsgarn i ønsket farve (løbelængde ca. 121-160 m, 50 g)
Hæklenål 2,5
Broderinål
Maskemarkør
Bidering - ca. 6 cm i ydre diameter

Ringene i denne størrelse kan bl.a. købes på sysle.dk eller på Ebay.com - søg på "wooden teething ring".


Forkortelser:

maske
fm = fastmaske
km = kædemaske
2 fm sammen = indtagning
2 fm i næste m = udtagning
omg = omgang
* * = gentag *____* omgangen ud

Små ører (lav 2):

Hækles i spiral.
Omg 1:   6 fm i magisk ring (6)
Omg 2:   1 fm i hver m (6)
Omg 3:   *1 fm, 2 fm i næste m* (9)
Omg 4:   *2 fm, 2 fm i næste m* (12)
Omg 5:   *3 fm, 2 fm i næste m* (15)
Omg 6:   *4 fm, 2 fm i næste m* (18)
Omg 7:   *5 fm, 2 fm i næste m (21)
Omg 8:   *6 fm, 2 fm i næste m* (24)
Omg 9-16:   1 fm i hver m (24)
Omg 17:   *6 fm, 2 fm sammen* (21)
Omg 18:   *5 fm, 2 fm sammen* (18)
Omg 19:   *4 fm, 2 fm sammen* (15)
Omg 20:   *3 fm, 2 fm sammen* (12)
Omg 21:    1 fm i hver m (12)
Omg 22:    1 fm i hver m (12)

Det ene øre stopper du her – hæft og bryd garnet.

Det andet øre fortsætter du således, uden at hæfte eller bryde garnet:

Midterstykke:

Omg 23-?: 1 fm i hver (12)

Fortsæt med at hækle omgange indtil midterstykket måler ca. 15 cm, hvis du bruger en bidering med en diameter på 6 cm, ellers tilpas længden på midterstykket til din bidering (se bindeteknik nederst i indlægget her).
Jeg anbefaler at tjekke om længden passer, inden du syer sammen for at være sikker.
Hæft med 1 km og bryd garnet med nok garn til at sy enden af midterstykket sammen med det andet øre.



Sy øret og enden af midterstykket sammen. Dine kaninører er nu færdige.
Bind dem om bideringen som vist på billederne nederst i indlægget her.


// Nûno

Copyright:

Opskriften er kun til privat brug. Du må ikke sælge det færdige produkt, opskriften eller på anden måde helt eller delvist gengive ordlyden i opskriften eller videregive opskriften.Du må meget gerne henvise og linke til min blog eller min Instagramprofil @trolleungen. Du må også meget gerne fremvise dine kreationer lavet efter opskriften, og henvis til mig med link eller tag på Instagram.

16 kommentarer:

  1. Hej, når man bruger træringe til bideringe, rangler mv. tåler de så vask i maskine eller hvordan bør de vaskes for ikke at blive grimme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)
      Jeg ville ikke vaske træringene i maskine, men blot skylle dem i hånden.

      Slet
  2. Hejsa
    Jeg ville også høre i forhold til de træringe, er der noget særligt ved dem du har valgt? Eller kunne jeg eks. godt købe dem fra egnedesign?
    Tak for den fine opskrift ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :)

      Jeg har blot valgt nogen der er ubehandlet, så de er sikre for de små at bide i og sutte på.
      Jeg ved desværre ikke om dem fra egnedesign er ubehandlet.

      Mange hilsner

      Slet
  3. Hej.
    Har lige hæklet ranglen, men istedet for at dele arbejdet, hæklede jeg bare videre med røret, og da jeg kom til det andet øre, "vendte" jeg bare opskriften om. Altså tog ud, hvor der stod tag ind og tog ind, hvor der stod tag ud. Det fungerede godt, og keg undgik sammensygningen, der kan cære svær at få pæn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena.
      Ja det kan man også sagtens gøre, det var også en overvejelse da jeg lavede opskriften, men da det er spidserne af ørerne man ser mest og jeg synes udtagninger er pænere end indtagninger ville jeg have begge ørerspidser uden indtagninger, derfor denne måde med sammensyning. Og sammensyningen bliver alligevel skjult når man sætter den på ringen.
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  4. Hmm - måske jeg har fået hæklet min lidt for lang.. for jeg synes ikke just den kan 'låse' fast af sig selv! Du syer dem ikke fast på træningen, eller hvordan?
    Tak for dejlig inspirerende side :)
    /Lajla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Så har du måske hæklet den lidt for lang, eller også er din ring måske mindre i tykkelsen :) Jeg syer dem i hvert fald ikke fast, å kan den nemlig lige tages og og vaskes ved behov :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  5. Hello, could you translate shortcuts stitches into English? I would be grateful.

    SvarSlet
  6. Hej
    I selve midterstykket, hækler du i en cirkel, eller bare frem og tilbage ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla.
      Jeg hækler i omgange (i en cirkel), som det er beskrevet i opskriften under "Midterstykket", hækler du rundt med 12 fm pr omgang. :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
    2. Hej Camilla.
      Jeg hækler i omgange (i en cirkel), som det er beskrevet i opskriften under "Midterstykket", hækler du rundt med 12 fm pr omgang. :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
  7. Hej
    Jeg kan ikke få fat en 6 cm ring, men kan finde en 5,5 cm og 7cm.
    Vil 5,5 cm blive for lille til baby og holde i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke den halve cm. gør den store forskel, så 5,5 cm er sikkert fint, du tilpasser jo bare længden på midterstykket af kaninørerne dertil. :)
      Mange hilsner
      Trolleungen

      Slet
    2. Tak for dit svar:-)
      Må se om jeg kan finde ud af og tilpasse længden, har ingen fornemmelse for hvor meget kortere midterstykket skal være. Det bliver spændende, må straks igang!
      Tusind tak for hjælpen:-)

      Slet